home price-tag envelop calendar search cross lock menu

Sexymamas - matky s leskem

Sexymamas logo

Styl

Jarní detox

Styl

Jaro je ideálním obdobím pročistit a odlehčit organismus od toxinů. Takový detox je balzám pro vaše tělo a dokáže vás doslova omladit o několik let. Budete se cítit skvěle!

„Doporučuji vyloučit minimálně na dva a půl měsíce ze stravy maso, mléčné výrobky, pšenici, sladkosti, uzeniny a polotovary. Nahradit mnohé můžeme sójovými výrobky (tempeh, miso), rybami, žitnými a ovesnými obilovinami, obilnými kašemi, luštěninami (čočka, fazole, cizrna, hrách), přidat mnoho zeleniny, ovoce, semínek a za studena lisovaných olejů (lněný, konopný, makadamový apod.),“ vyjmenovává výživový specialista Martin Škába pro server novinky.cz (celý článek ZDE) s tím, že je samozřejmostí v době detoxikace vyloučit alkohol a cigarety.

 Já tento detox vydržela 4 týdny, s výjimkou vyloučení pšenice a cítím se mnohem lépe. Ke kávě a masu už jsem se nevrátila. Překvapilo mě, že během tohoto detoxikačního jídelníčku mi vůbec nechyběla káva ani sladkosti a byla jsem mnohem klidnější a v pohodě (kamarád mi řekl že „bodejť bys nebyla klidnější, když vlastně umíráš hlady!“ :)). Předtím jsem pila až 4 šálky kávy denně a žádný den se neobešel bez tabulky čokolády nebo sáčku gumových bonbonů. Jeden týden se mnou tento detox držel i manžel a také nepostrádal kávu ani sladkosti, výrazně však toužil po klobáse a salámu, tak to nakonec vzdal. Během tohoto detoxu jsem zhubla asi 2 kila.

A jak tedy vypadal můj jídelníček?

 Vždycky jsem tíhla k vegetariánské stravě a moc mi chutnají veganská jídla, vysadit tedy živočišné produkty nebyl zas až takový problém. Horší to bylo s pečivem. Nakonec jsem ho ale dokázala vyřadit také. Co jsem však v jídelníčku ponechala, byla pšenice. Jedla jsem celozrnný kuskus, bulgur a semolinové bezvaječné těstoviny.

Zásadní potraviny:

Ovoce, zelenina, houby, kvalitní olivový olej, ořechy, semínka, mák, klíčky, sezam, tofu, tempeh, čočka (červená i normální), fazole, cizrna, hrách, sojové mléka a smetany na vaření, rýžové mléko, mandlové mléko, sojové maso, pohanková a vícezrná kaše (Nomina), … Ve zdravé výživě seženete třeba i veganské sýry a chleby.

Dochucovat můžete česnekem, pepřem, chilli kořením, kurkumou atd. Skvělá záležitost je dochucovací směs ze sušené zeleniny a bylinek bez soli, kterou seženete ve zdravé výživě.

K pití se doporučuje nesycená voda, voda s citronem, čerstvé ovocné a zeleninové šťávy a bylinné čaje (máta, heřmánek, meduňka).

Snídaně: Den jsem začala teplou vodou s citronem a následovala pohanková, vícezrnná nebo ovesná kaše ze sojového, rýžového nebo mandlového mléka (jsou různé příchutě). Kaši můžete posypat drobným ovocem, sušeným ovocem nebo oříšky (ideální jsou plátky mandlí), výborná je i se skořicí nebo s mákem. Taková ovesná kaše z čokoládového sojového mléka s banány je mňamka!

Svačina: Hrst ořechů (mandle, pistácie, lískové ořechy atd. – nesolené!!!) nebo třeba banán a sušené datle (miluju!).

Oběd: Bezvaječné těstoviny s cuketou, brokolicí a hráškem v omáčce ze sojové smetany nebo rizoto se zeleninou a šafránem, bezvaječné (celozrnné) špagety s veganským pestem a sezamem nebo s rajčatovou omáčkou a nastrouhaným tofu. Můžete si také udělat jednoduchý salát z čočky (prodává se i ve varných sáčcích),vařené zeleniny a bulguru, brambory se špenátem a uzeným tofu nebo tempehem. Výborné jsou i zeleninové polévky s červenou čočkou. Zkusit můžete i detoxikační polévku z kopřiv, kterou jsme měli minulý týden v SexyReceptech!

Svačina: fresh džus nebo smoothie z ovoce nebo zeleniny, kukuřičné nebo rýžové lisované chlebíčky, případně ovoce či zelenina. Do smoothie si můžete přidat mák, jako zdroj kalcia. Dobroučké je i kysané zelí.

Večeře: salát z ledového salátu, rajčat, paprik, okurek, avokáda, zasypaný klíčky nebo uzeným nakrájeným tofu, zalitý olivovým nebo sezamovým olejem. Případně teplý salát z čočky, brokolice a kuskusu s pepřem a olivovým olejem. Pokud vám jen takový salát nestačí, prodávají se veganské vital chleby (takové tmavé lisované). Teplou variantou je také sojové maso orestované se zeleninou, můžete přidat hnědou rýži. Pro labužníky doporučuji guacamolu s kukuřičnými nebo žitnými krekry.

Pro mlsné jazýčky doporučuji sušené datle a fíky, špaldové sušenky (Albert nebo zdravá výživa) a našla jsem i veganskou sušenkovou pomazánku Lotus (v Albertu) – ta ale do detoxu asi nepatři ;)))

Skvělé jsou také veganské restaurace jako Loving Hut a LoVeg. Seznam veganských a vegetariánských restaurací najdete třeba TADY. Týdenní veganský jídelníček pak TADY.

Další level je pak raw strava. Raw restaurace a cukrárna: www.secretofraw.cz.

Detox určitě není vhodný, pokud jste těhotná anebo kojíte!!!

Ivuš

Share Button

Další podobné příspěvky