home price-tag envelop calendar search cross lock menu

Sexymamas - matky s leskem

Sexymamas logo

Styl

Jumping – fitness trampolínky

Styl

Fitness instruktorka Věrka Žáková předcvičuje jumping (nebo chcete-li trampolínky) již několik let, a tak je pro nás tou nejpovolanější osobou, která nám jumping přiblíží.

 

Když se řekne skákání na trampolínkách, představí si většina lidí akrobatické skoky do výšky. Jak tedy přesně cvičení na fitness trampolínkách vypadá?

To máte pravdu. Dokonce jsem měla jednou na poutacím letáku fotku, kde jsem ve výskoku a roznožce a pak se mi pár klientek svěřilo, že se na lekci bály jít, jelikož to vypadalo jako nějaké akrobatické cvičení. Tak to ale není. Při skákání na fitness trampolínách je důležité držet pevný střed těla (tělo tedy nikam nevyskakuje) a do trampolínky celými chodidly dupat! Pohyby jsou houpavé, kyvadlové, snožmo atd. ale nikam do výšek se nevyskakuje.

 

Je rozdíl v trampolínkách v různých studiích?

Ano. Pár rozdílů se najde a souvisí s výrobci a školami pro instruktory. Průměr trampolínek je cca 98 – 130cm, většinou jsou trampolínky kulaté, ale existují i šestihranné. Liší se hlavně pružností výpletu a tím, zda mají tzv. “řídítka“ nebo ne. Já osobně skáču na čtyřech druzích trampolín a se všema se kamarádím, i když u některých vím, že musím trochu zpomalit, protože je trochu náročnější držet tempo :-)

 

Jak vypadá konkrétně tvoje lekce a kdo na tvé hodiny chodí? Navštěvují je i muži?

Co se týče charakteru lekcí, tak jsem postupem času dospěla k tomu, že není cílem se uskákat k smrti, ale snažím se více o efektivitu cvičení. Proto skákání prokládám posilovacím cvičením a jelikož je trampolína balanční, využívám různých balančních cviků na posílení středu těla a všech těch svalíků, o kterých ani nevíme, ale jsou pro nás moc důležité.

Úvodních cca 10 – 15 minut patří zahřátí a pre-stretchingu. Dalších cca 30 minut pokračujeme ve skákání, například – odskoky, nůžky, kyvadla, běhy, kopy, zakopávání.., do kterých přidávám paže a také prokládám výdržemi a krátkým posilováním. Občas využíváme i drobné náčiní – činky, gumičky, nebo overbally. Následujících 5 – 10 minut se věnujeme posilování na břicho ze všech směrů a nakonec 5 – 10 minut protahujeme všechny svaly s tendencí ke zkrácení. Vše až na závěrečné protažení probíhá na trampolínách.

Moje lekce navštěvují většinou ženy. Občas chodí i muži, ale zřídka :-)

 

Je jumping pro nějaké lidi vyloženě nevhodný?

V případě nějakého zdravotního omezení, např. potíže s páteří, doporučuji konzultovat vhodnost cvičení s lékařem. Ostatně jako u všech sportů. Nevidím jumping úplně vhodně zvolené cvičení pro osoby obézní, s váhou vyšší než cca 110kg. Nedoporučuji trampolínky v období těhotenství. Tepová frekvence v těhotenství by neměla překročit 130tepů za minutu a poskoky s bříškem nemusí být příjemné a v pokročilém stádiu může takové cvočení vyvolat porod. Ale také znám slečnu, která vesele skákala do 7 měsíce a všichni jsou zdraví a spokojení.

 

K čemu je naopak jumping vyloženě dobrý a vhodný?

Hlavně zlepšuje fyzickou kondici a snižuje nadváhu, což se klientům líbí :-) Je zábavný a bezpečný a působí proti depresi a únavě. Také upravuje trávení a vylučování. Další výhodou jumpingu je, že posiluje všechny svalové partie a zrychluje lymfatický oběh, detoxikaci a průtok v žilním systému. V neposlední řadě pomáhá snižovat krevní tlak a tím předcházet kardiovaskulárním onemocněním.

A co by mohlo maminky po porodu zvlášť zajímat, je fakt, že jumpingem posilujeme pánevní dno a svaly hlubokého stabilizačního systému. Několik klientek se mi svěřilo, že po pár lekcích je přestala trápit poporodní inkontinence.

 

 

Dá se lekce trampolínek považovat za náročnou nebo ji zvládne i člověk s malou fyzickou kondicí?

Lekce trampolínek považuji za poměrně fyzicky náročné. Výhodou tohoto cvičení ale je, že máte svou trampolínku a jedete si po svém. Když přijdete poprvé, seznamujete se s trampolínou a technikou cvičení. Když Vám to nevychází do hudby, jdete si pomaleji, když Vám nejdou ruce, tak je vynecháte, při balanci se přidržíte a uvidíte, že 4. a 5. lekce už bude mnohem lepší a už si i pěkně dupnete. Kdo je zvyklý se trochu hýbat, dupne si už v první lekci. Náročnost každé lekce záleží také na instruktorovi, který lekci vede a třeba na jeho náladě, nebo počasí.

 oriznuta

 

Pokud má někdo velká prsa, nevadí to při skákání?

To je velice individuální, ale tady hraje velkou roli spodní prádlo. To umí zázraky. Já velká prsa nemám, ale jestli můžu, doporučuji sportovní podprsenky od firmy Nike.

 

 

Mohu si trampolínku zakoupit domů a cvičit podle nějakého instruktážního DVD?

Trampolínku si určitě můžete pořídit domu. S případným výběrem můžu radit. Viděla jsem jich už hodně! O žádném oficiálním DVD s lekcí na trampolínkách bohužel nevím.

 

 

Kam si na tebe mohou případní zájemci přijít zacvičit a kolik cca stoji jedna lekce?

Lekce trampolínek vedu ve čtyřech fitness centrech na Praze 1,2 a 5. V současné chvíli vedu 6 lekcí trampolínek týdně – viz rozvrh níže. Cena jedné lekce se pohybuje mezi 73,-Kč až 125,-Kč a odvíjí se od toho zda máte permanentku či kartu fitness centra.

rozvrh lekcí Žáková

 

Děkujeme za rozhovor a těšíme se u dalšího povídání!

 

 

 

 

 

 

 

Share Button

Další podobné příspěvky