home price-tag envelop calendar search cross lock menu

Sexymamas - matky s leskem

Sexymamas logo

Styl

Káva, alkohol a hubnutí. Jde to dohromady?

Styl

Hubnutí bývá často spojováno s omezováním se a odříkáním, a to nejen oblíbených potravin, ale také nápojů. Je jasné, že pití sladkých limonád a džusů štíhlé linii rozhodně nepřispěje, zatímco obyčejná voda ano. Názorové neshody však panují v otázce alkoholu a kávy a jejich roli při snižování hmotnosti.

Co se týče vhodnosti konzumace kávy a kofeinu celkově, velmi záleží na zdravotním stavu jedince. Jestliže se léčíte s vysokým krevním tlakem, určitě byste to s nimi neměli přehánět, ale neexistuje jiný důvod, proč si šálek oblíbeného tmavého nápoje nedopřát.

Dlouho se mělo za to, že káva způsobuje dehydrataci organismu, ale podle posledních studií je takové tvrzení přehnané. Vždy záleží na množství a kvalitě, a to jak v jídle, tak při pití kávy i alkoholu. Je rozdíl, zda vypijete během dne 6 silných šálků, nebo si dáte dva hrnky rozpustné kávy s mlékem. Kofein jako takový zrychluje metabolismus a před cvičením má dokonce podobné účinky jako spalovač tuku L – karnitin. Kávu není vhodné při hubnutí sladit cukrem ani umělými sladidly, protože sladká chuť, ať už přírodní či umělá, vyvolává jen větší touhu po sladkém. Navíc si slazením můžete rozkolísat hladinu krevního cukru. Kávu také určitě nepijte, abyste zahnali hlad nebo únavu. Pocit hladu i únavy jsou přirozené fyziologické signály, které by měl každý respektovat, nikoliv potlačovat.

V případě, že pijete rádi kávu s mlékem, buďte si vědomi toho, že i v mléce je obsažený cukr laktóza, ale také nezanedbatelné množství kalorií. Čím tučnější mléko je, tím má sice lepší chuť, ale také větší energetickou hodnotu i obsah živočišných nasycených mastných kyselin, které zdraví příliš neprospívají.

Alkohol není ve větším množství vhodný pro nikoho. Při hubnutí spočívá jeho riziko ve vysoké energetické hodnotě (1 gram alkoholu = 7kcal, 1 gram bílkovin a cukru = 4kcal, 1 gram tuku 9kcal), ale také je z hlediska výživy organismu zcela nadbytečný. V alkoholu nenajdete žádné živiny, minerální látky ani vitamíny (výjimkou je víno a pivo), ale naopak jím velmi zatížíte organismus. Když vypijete k jídlu několik skleniček alkoholu, tělo začne zpracovávat alkohol přednostně a tuky a cukry z potravy pak snadněji doputují do Vašich problémových partií. Pokud si přeci jen chcete občas skleničku dát, vyhněte se tvrdému alkoholu, sladkým likérům a míchaným koktejlům, které jsou energeticky extrémně bohaté. Vhodnou alternativou může být bílé, případně červené víno, hojně zapíjené vodou, nebo nealkoholické pivo. Pivo obsahuje cenné látky, ale má velmi vysokou kalorickou hodnotu i glykemický index, takže je pravděpodobné, že po vypití piva dostanete hlad a sníte něco tučného, aby se hladina krevního cukru ustálila.

Další zákeřností alkoholu při hubnutí je to, že oslabuje kontrolu člověka nad svým jednáním. V lehkém opojení mají pak lidé menší zábrany sníst i takové potraviny, které by si třeba jindy nedali.

Při snižování hmotnosti si zakazovat alkohol ani kávu rozhodně nemusíte – zakázané ovoce chutná totiž nejlépe, ale s množstvím ani s frekvencí konzumace to nepřehánějte, myslete na svoje zdraví a případný přebytek energie z vídeňské kávy nebo letního mojita se snažte vykompenzovat pohybem.

Autor: Veronika Staňková

Zdroj: FITHALL.cz

 Image 20

Fotografie: www.vitalogy.cz

Share Button

Další podobné příspěvky